Zarządzanie jakością
Cechy dobrego oprogramowania (przypomnienie):
- poprawność, zgodność z wymaganiami użytkowników
- łatwość pielęgnacji (konserwacji), dokonywania zmian
- niezawodność (availability, reliability), bezpieczeństwo (w obu znaczeniach – safety, security)
- wydajność, efektywne wykorzystanie zasobów
- łatwość stosowania, ergonomiczność
Aby uzyskać oprogramowanie wysokiej jakości przydatne (konieczne?) jest:
- wprowadzenie w przedsiębiorstwie procedur pomagających uzyskać wysoką jakość
- planowanie uzyskania wysokiej jakości w konkretnym projekcie
- nadzorowanie realizacji projektu zgodnie z wymaganiami wysokiej jakości
Wprowadzenie procedur gwarantujących jakość produktów jest związane z zarządzaniem procesem rozwoju oprogramowania w firmie. Firmy często wprowadzają własne standardy, np. pisania kodu (coding standards). Dla oceny jakości oprogramowania i jakości procesu jego wytwarzania wprowadza się rozmaite miary:
- miary dynamiczne, związane z wykonaniem programów i odpowiadające jakości oprogramowania
- miary statyczne dotyczące samego kodu, takie jak:
- rozmiar kodu
- ilość wywołań pojedynczej procedury i ilość wywołań w pojedynczej procedurze (fan-in, fan-out)
- długość nazw
- głębokość instrukcji warunkowych
- głębokość hierarchii dziedziczenia
- liczba metod w klasie
- liczba przesłoniętych metod i operacji