
Istnieje
wiele metod nauczania. Stale opracowuje się nowe metody i modyfikuje istniejące.
Ważnym jest, by nauczyciel dysponował szerokim wachlarzem metod nauczania. By
znał je, potrafił stosować i umiał dobrać adekwatny do sytuacji edukacyjnej zestaw
metod. Zwykle lekcja prowadzona jest kilkoma metodami. O tym, jak dobrać metody
do zajęć będzie decydował konkretny nauczyciel. Nie ma jednej bardzo dobrej, czy
uniwersalnej metody nauczania.
Nauczyciel
dobierając zestaw metod do danej lekcji powinien brać pod uwagę cele lekcji i
planowane treści nauczania. Powinien kierować się nie tylko doborem materiału nauczania,
ale też powinien brać pod uwagę wymagania i cele edukacyjne, np. czy uczeń ma
daną informację znać, czy ma ją rozumieć, czy wreszcie ma w konkretny sposób
wykorzystać ją w działaniach praktycznych.
Nauczyciel dobierając metody powinien brać pod uwagę wiek uczniów, ich doświadczenie
edukacyjne i poziom intelektualny. Wybierając metodę należy brać również pod
uwagę warunki, w jakich prowadzone są zajęcia, między innymi: czas przeznaczony
realizację tematu, warunki lokalowe, pomoce dydaktyczne oraz dostępne materiały
i sprzęt. Metodę lub metody nauczania dobiera nauczyciel, uwzględniając również własne
preferencje, umiejętności i doświadczenie pedagogiczne.
Nie istnieje „najlepsza”
lub uniwersalna metoda. Posługiwanie się przez nauczyciela jedną metodą jest
błędem. Zwykle do każdych zajęć dobiera się zestaw metod, które odpowiednio
łączone zapewnią realizację założonych celów.
Nowe metody nauczania stale są tworzone, testowane i rozwijane w ramach różnych innowacji pedagogicznych. Na uwagę zasługują metody aktywizujące oraz nowoczesne metody nauczania, które wykorzystują narzędzia technologii komunikacyjno-informacyjnej (TIK).
Kończymy …