Słownik kursu
Wymagania zaliczenia
Słownik nomenklatury naukowej z zakresu world-building studies wykorzystywanej w kursie.
Nie zawiera pojęć podstawowych dla badań nad grami wideo. Czytelników zainteresowanych kompleksowym rozpoznaniem terminologii i idiomatyki groznawczej odsyłam do następujących publikacji:
- The Routledge Companion to Video Game Studies pod redakcją Bernarda Perrona i Marka J. P. Wolfa (2014);
- The Game Developer’s Dictionary Dana Carrekera (2012);
- a spośród polskich do glosariusza zamieszczonego pod koniec monografii Miłosza Markockiego i Katarzyny Marak Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze (2017).
Wyszukaj pojęcia używając tego indeksu
Specjalne | A | Ą | B | C | Ć | D | E | Ę | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | Ń | O | Ó | P | Q | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z | Ź | Ż | Wszystkie
S |
---|
AC | Setting | |
---|---|---|
Dosłownie: przestrzeń, w której osadzona zostaje fabuła. Setting tym różni się od świata, że definiuje go w większym stopniu styl niż jakiekolwiek komponenty. Dlatego steampunk jako nazwa estetyki będzie settingiem, a dystopia, jako nazwa nieistniejącego świata odbieranego jako negatywny przez aktualne społeczeństwo - będzie już typem świata. Decyzja co do settingu jest jedną z ważniejszych w etapie preprodukcji gry, ponieważ wybór settingów o wysokim udziale światotwórstwa fantastycznego (np. fantasy) wymaga znacznie większych nakładów finansowych po stronie grafików, aniżeli wybór settingu bliższego współczesności (np. postapokaliptyczny lub dwudziestowieczny). Więcej na ten tematPiotr Kubiński, Gry wideo w świetle narratologii transmedialnej oraz koncepcji światoopowieści (storyworld), „Tekstualia”, 2015, nr 4 (43), s. 23-36. | ||