Planując wykład należy rozważyć jego cel i miejsce w programie studiów. Możemy wybrać wykład:

  • kursowy - prezentujący w usystematyzowany sposób treści z danej dyscypliny lub
  • monograficzny - prezentujący wybrane zagadnienia o charakterze naukowo-badawczym, bliskie nauczycielowi akademickiemu, który prowadzi wykład.

W poniższym filmie dowiesz się:

    • jak dobrać materiał do wykładu i o czym należy pamiętać?
    • jak wyznaczyć cele wykładu i co to są cele minimum?
    • Poznasz różne rodzaje organizacji wykładu. 



 
 

Nauczyciel planując wykład może zdecydować o sposobie prowadzenia wykładu. Wykład można prowadzić jako:

  • informacyjny (konwencjonalny) - polega na przekazywaniu usystematyzowanych informacji,
  • problemowy - opiera się na problemie, który w trakcie wykładu nauczyciel z udziałem słuchaczy rozwiązuje. Problem ten jest przyczynkiem do prezentacji pewnych treści i sposobów rozwiązywania problemu w obszarze tematu wykładu.

Najczęściej stosowanym rodzajem wykładu jest wykład informacyjny.
Więcej na temat wykładu problemowego możesz przeczytać w artykule Barbary Klasińskiej pt. Wykład w szkole wyższej : perspektywa systemologiczna.


Zaplanowanie i przygotowanie wykładu zajmuje niestety dość dużo czasu. Im krótszy wykład / wystąpienie, tym wymaga więcej czasu i dokładniejszego dopracowania. O tym ile czasu potrzeba, by przygotować wykład przeczytasz w artykule Prof. S. Czachorowskiego pt. Ile czasu potrzeba by przygotować wykład?


Dodatkowo możesz dowiedzieć się:



Ostatnia modyfikacja: środa, 15 grudnia 2021, 12:39