Podstawy tworzenia artykułu
Krok. 1 Zaloguj się na MediaWiki
Włącz tryb edycji swojej piaskownicy - kliknij w zakładkę "Utwórz", która znajduje się w lewej części ekranu.Krok 2. Pisanie strony - wikikody
Kod wytłuszczeniaZgodnie z zasadami przyjętymi w Wikipedii, autor zaczął artykuł od wytłuszczenia jego nazwy. Wytłuszczenia można dokonać na dwa sposoby:
- poprzez wikikod: trzy apostrofy na początku i końcu tekstu:
- '''Krówka destylacyjna'''
- lub przez zaznaczenie myszką tego tekstu i przyciśnięciu ikonki B na górze okna edycji.
Następnie autor napisał krótką definicję krówki destylacyjnej.
Kodu tytułu podrozdziału drugiego rzędu
Po definicji krówki destylacyjnej autor postanowił napisać krótki podrozdział opisujący jej konstrukcję. Za pomocą klawisza "enter" zrobił pustą linię rozdzielającą definicję od początku podrozdziału i w kolejnej linii wpisał tytuł podrozdziału. Aby nadać mu odpowiedni format podrozdziału należy:
- dodać na początku i na końcu nazwy podrozdziału dwa znaki "równa się" (==)
- == Konstrukcja ==
- zaznaczyć myszką nazwę podrozdziału i kliknąć w ikonkę A w pasku menu.
Następnie autor napisał akapit omawiający konstrukcję krówki i rozpoczął kolejny podrozdział "Zasada działania" w sposób omówiony powyżej, po czym napisał dwa akapity tekstu. Aby akapity nie skleiły się z sobą należy je rozdzielić jedną pustą linią tekstu.
Krok 3. Dodawanie linków
Kod prostego linku wewnętrznego
Ponownie zgodnie, z zaleceniami jakie obowiązują w Wikipedii autor chciał dodać linki wewnętrzne do stron opisujących pojęcia, które są albo blisko związane z tematem artykułu, albo są terminami fachowymi i wymagają wyjaśnienia.
Zaczął od utworzenia linku do hasła "ciśnienie". Można to zrobić na dwa sposoby:
- słowo, które chcemy zlinkować umieszczamy w podwójnym nawiasie kwadratowym [[ciśnienie]]
- lub zaznaczamy myszką to słowo w tekście a następnie klikamy na ikonkę Ab w menu.
Następnie autor chciał stworzyć link do hasła "kolba". Niestety z szyku zdania, które wcześniej napisał wynikło, że w tekście miałem słowo "kolbki". Musiał zatem zrobić tak, aby w tekście było jako link zaznaczone kolorem niebieskim słowo "kolbki", ale aby link ten kierował do hasła "kolba". Aby tego dokonać najpierw należy postąpić tak jak poprzednio, czyli zaznaczyć słowo "kolbki" myszką, a następnie kliknął na ikonkę Ab, co dało efekt podwójnego nawiasu kwadratowego:
- [[kolbki]]
Następnie do tak otrzymanego kodu należy dopisać fragment: "kolba|" co dało taki efekt:
- [[kolba|kolbki]]
- Jak widać pierwszy człon linku przed znakiem "|" to dokładna nazwa strony do której ma on linkować, zaś drugi człon po znaku "|" to słowo podświetlone jako link w tekście. Znak "|" (tzw. pipe) znajduje się w typowej klawiaturze nad klawiszem "enter" i aby go napisać należy przycisnąć "shift".
Krok 4. Dodawanie kategorii
Kod kategorii
Na koniec pozostało przypisać artykuł do jakiejś kategorii. Wcześniej, w kategorii chemia, autor znalazłem podkategorię "Aparatura chemiczna", która pasuje do hasła. Aby przypisać kategorię do hasła, na samym jego dole należy dodać kod:
- [[Kategoria:Aparatura chemiczna]]
który jest jednocześnie linkiem do strony tej kategorii i przypisuje artykuł do niej.
Krok 5. Podgląd
Gdy wydaje się, że strona jest już skończona, warto jeszcze sprawdzić jak wygląda przed zapisaniem. W tym celu należy kliknąć klawisz Pokaż podgląd. Oprogramowanie wyświetli wtedy nad oknem edycji wygląd strony tak jak ona ukazuje się czytelnikowi. Często się zdarza, że pierwszy wygląd strony jest niezadowalający - np. zapomnieliśmy gdzieś domknąć podwójny, kwadratowy nawias i link się nie wyświetla.
Po zauważeniu błędów należy oczywiście je poprawić i ponownie kliknąć "pokaż podgląd", aż wreszcie strona będzie taka jak oczekiwaliśmy. Stosowanie podglądu skraca historię zmian strony i ma też tę zaletę, że błędy, które zrobiliśmy nie zostaną na zawsze zapamiętane na serwerze jako jedna z wersji strony.
Krok 6. Zapisanie
Wreszcie, gdy wszystko wydaje się być w kodzie strony tak jak należy, pozostaje tylko kliknąć na klawisz "zapisz", co spowoduje załadowanie napisanej strony na serwer i stanie się ona odtąd dostępna dla wszystkich czytelników. Dość często zdarza się, że po zapisaniu strony, mimo wielokrotnego jej sprawdzania za pomocą podglądu, nadal są w niej błędy. Gdy je zauważymy możemy oczywiście ponownie kliknąć na edytuj i je poprawić.
Jakkolwiek większość ludzi ma naturalną, psychologiczną skłonność do przywiązywania się do swoich dzieł, zanim się napisze coś w serwisie typu wiki trzeba mieć świadomość, że tekst ten nie jest własnością autora i że inni będą go mogli w przyszłości poprawiać lub nawet kompletnie przerabiać.