Przejdź do głównej zawartości
UPeL UPeL
  • Strona główna
  • WYSZUKAJ KURS
  • Więcej
  • TUTORIALE
  • TUTORIALS
Polski ‎(pl)‎
English ‎(en)‎ Polski ‎(pl)‎
Jesteś zalogowany jako gość
Zaloguj się
WPR_O
Ustawienia

|

Uczestnicy

|

Oceny
Open AGH
Strona główna WYSZUKAJ KURS
WPR_O
Ustawienia

|

Uczestnicy

|

Oceny
Rozwiń wszystko Zwiń wszystko
  1. Kokpit
  2. WPR_O
  3. TEMAT 1: Wyszukiwanie i ocena materiałów online
  4. Zadania: wyszukiwanie i ocena materiałów w sieci

Zadania: wyszukiwanie i ocena materiałów w sieci

Wymagania zaliczenia
Zadanie 1.1
Spróbuj wyszukać informacje dotyczące samochodów osobowych za pomocą wyszukiwarki Google:

1. Wpisz słowa kluczowe: samochody osobowe

2. Wyszukaj strony zawierające słowo kluczowe: samochody OR osobowe
3. Wpisz frazę: „samochody osobowe”
4. Wpisz: „samochody osobowe” –używane

Jakie były wyniki? Ile stron zostało wyszukanych dla każdego z zapytań? Czy dodatkowe znaki miały jakiś wpływ na uzyskane rezultaty wyszukiwania? Na podstawie uzyskanych wyników, opracuj notatkę uwzględniając powyższe pytania.

[Ćwiczenie opracowane na podstawie: Clark, Alan (2007). E-learning nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 186 s.
]


Zadanie 1.2
Obejrzyj formularz wyszukiwania zaawansowanego w wyszukiwarce Google, Alltheweb i Altavista(obie w języku angielskim). Zastanów czym różnią się od siebie? Jako punkt odniesienia możesz wykorzystać wyszukiwarkę Google. Czy Altavista i Alltheweb posiadają dodatkowe opcje pozwalające na bardziej precyzyjne wyszukiwanie?

Po obejrzeniu formularzy wyszukiwania zaawansowanego, dokonaj wyszukiwania w dwóch wybranych wyszukiwarkach. Możesz wybrać z podanego poniżej zestawu zagadnień jedno i za pomocą formularza wyszukiwania zaawansowanego wyszukaj strony: w języku polskim, dodanych do wyszukiwarki w ciągu ostatniego roku. Możesz także dokonać wyszukiwania na dowolny, interesujący Cię temat. Pamiętaj, aby zapytanie wyszukiwawcze miało więcej niż 1 wyraz.

1. Podróże po Europie
2. Koty rasowe
3. Ścieżki rowerowe w Polsce
4. Techniki czytania
5. Rosyjscy kompozytorzy muzyki klasycznej
6. Historia Nowej Huty
7. Taniec w Krakowie
8. Malarstwo polskie w XIX w.
9. Repertuary teatrów w Krakowie
10. Rejsy po Mazurach

Z prezentacji o wyszukiwaniu wiesz, że Google indeksuje większą część zasobów Internetu, ale jednak nie wszystko. Porównaj wyniki w wybranych wyszukiwarkach z pierwszej odsłony – czyli strony z wynikami. Oceń czy wyszukiwarki dały różne rezultaty, czy są to te same wyniki w wybranych wyszukiwarkach? Zanotuj swoje spostrzeżenia.

Zadanie 1.3

Jakość informacji znalezionej w dedykowanych serwisach o charakterze edukacyjnym (np. Interklasa czy Scholaris) jest raczej dobra. Mogą trafić się zasoby opracowane w mniej lub bardziej atrakcyjny sposób, ale ich autorami są osoby, które interesują się tematyką, przy okazji robiąc ciekawe materiały edukacyjne i dzielą się nimi z innymi.
Jednak w sytuacji, kiedy szukamy informacji poprzez wpisanie kilku słów kluczowych w wyszukiwarkę – możemy uzyskać bardzo zróżnicowane pod względem jakości materiały. Nie mniej jednak w obu przypadkach warto ocenić, to co znalezliśmy. W jaki sposób/ jakie elementy brać pod uwagę? Wiadomo, że są różne treści (tekst, pliki wideo, prezentacje multimedialne, etc.) dlatego dobrze wypracować sobie własne kryteria oceny informacji znalezionej w sieci.

Zadanie polega na opracowaniu listy kryteriów oceny jakości i wiarygodności informacji w sieci. Zastanów się, jakimi kryteriami kierujesz się przy wyborze materiałów z wielu wyników yszukiwania. Co bierzesz pod uwagę przy ocenie zasobów w sieci? Czy zwracasz uwagę na stronę graficzną, czy może na inne elementy związane z treścią, aktualnością, użytecznością? Jakie elementy świadczą o wiarygodności strony, a jakie jej przeczą?
Zastanów się wg jakich kryteriów możesz oceniać stronę WWW, plik video (np. w serwisie YouTube), artykuł, prezentację zamieszczoną w sieci (np. w serwisie SlideShare). Czy potrafisz wskazać uniwersalne kryteria oceny wiarygodności dla wszystkich rodzajów zasobów w sieci?

Swoje spostrzeżenia zapisz. Jeśli chcesz, możesz opublikować je na forum i porównać z opiniami innych uczestników kursu.

Następnie spróbuj zastosować opracowane kryteria w praktyce. Wybierz dowolny materiał i dokonaj oceny jego wiarygodności. Możesz także wziąć pod uwagę kryteria opracowane przez innych uczestników, jeśli uznasz, że są dla ciebie odpowiednie
logo AGH

Platforma obsługiwana przez:
Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH
Centrum Rozwiązań Informatycznych AGH

Pobierz aplikację mobilną

Download the mobile app

pobierz aplikację mobilną

Wybierz język

Choose language

język polski englisch language