Zadania: wyszukiwanie i ocena materiałów w sieci
Wymagania zaliczenia
Zadanie 1.1
Spróbuj wyszukać informacje dotyczące samochodów osobowych za pomocą wyszukiwarki Google:
1. Wpisz słowa kluczowe: samochody osobowe
2. Wyszukaj strony zawierające słowo kluczowe: samochody OR osobowe
3. Wpisz frazę: „samochody osobowe”
4. Wpisz: „samochody osobowe” –używane
Jakie były wyniki? Ile stron zostało wyszukanych dla każdego z zapytań? Czy dodatkowe znaki miały jakiś wpływ na uzyskane rezultaty wyszukiwania? Na podstawie uzyskanych wyników, opracuj notatkę uwzględniając powyższe pytania.
[Ćwiczenie opracowane na podstawie: Clark, Alan (2007). E-learning nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 186 s.]
Zadanie 1.2
Obejrzyj formularz wyszukiwania zaawansowanego w wyszukiwarce Google, Alltheweb i Altavista(obie w języku angielskim). Zastanów czym różnią się od siebie? Jako punkt odniesienia możesz wykorzystać wyszukiwarkę Google. Czy Altavista i Alltheweb posiadają dodatkowe opcje pozwalające na bardziej precyzyjne wyszukiwanie?
Po obejrzeniu formularzy wyszukiwania zaawansowanego, dokonaj wyszukiwania w dwóch wybranych wyszukiwarkach. Możesz wybrać z podanego poniżej zestawu zagadnień jedno i za pomocą formularza wyszukiwania zaawansowanego wyszukaj strony: w języku polskim, dodanych do wyszukiwarki w ciągu ostatniego roku. Możesz także dokonać wyszukiwania na dowolny, interesujący Cię temat. Pamiętaj, aby zapytanie wyszukiwawcze miało więcej niż 1 wyraz.
1. Podróże po Europie
2. Koty rasowe
3. Ścieżki rowerowe w Polsce
4. Techniki czytania
5. Rosyjscy kompozytorzy muzyki klasycznej
6. Historia Nowej Huty
7. Taniec w Krakowie
8. Malarstwo polskie w XIX w.
9. Repertuary teatrów w Krakowie
10. Rejsy po Mazurach
Z prezentacji o wyszukiwaniu wiesz, że Google indeksuje większą część zasobów Internetu, ale jednak nie wszystko. Porównaj wyniki w wybranych wyszukiwarkach z pierwszej odsłony – czyli strony z wynikami. Oceń czy wyszukiwarki dały różne rezultaty, czy są to te same wyniki w wybranych wyszukiwarkach? Zanotuj swoje spostrzeżenia.
Zadanie 1.3
Jakość informacji znalezionej w dedykowanych serwisach o charakterze edukacyjnym (np. Interklasa czy Scholaris) jest raczej dobra. Mogą trafić się zasoby opracowane w mniej lub bardziej atrakcyjny sposób, ale ich autorami są osoby, które interesują się tematyką, przy okazji robiąc ciekawe materiały edukacyjne i dzielą się nimi z innymi.
Jednak w sytuacji, kiedy szukamy informacji poprzez wpisanie kilku słów kluczowych w wyszukiwarkę – możemy uzyskać bardzo zróżnicowane pod względem jakości materiały. Nie mniej jednak w obu przypadkach warto ocenić, to co znalezliśmy. W jaki sposób/ jakie elementy brać pod uwagę? Wiadomo, że są różne treści (tekst, pliki wideo, prezentacje multimedialne, etc.) dlatego dobrze wypracować sobie własne kryteria oceny informacji znalezionej w sieci.
Zadanie polega na opracowaniu listy kryteriów oceny jakości i wiarygodności informacji w sieci. Zastanów się, jakimi kryteriami kierujesz się przy wyborze materiałów z wielu wyników yszukiwania. Co bierzesz pod uwagę przy ocenie zasobów w sieci? Czy zwracasz uwagę na stronę graficzną, czy może na inne elementy związane z treścią, aktualnością, użytecznością? Jakie elementy świadczą o wiarygodności strony, a jakie jej przeczą?
Zastanów się wg jakich kryteriów możesz oceniać stronę WWW, plik video (np. w serwisie YouTube), artykuł, prezentację zamieszczoną w sieci (np. w serwisie SlideShare). Czy potrafisz wskazać uniwersalne kryteria oceny wiarygodności dla wszystkich rodzajów zasobów w sieci?
Swoje spostrzeżenia zapisz. Jeśli chcesz, możesz opublikować je na forum i porównać z opiniami innych uczestników kursu.
Następnie spróbuj zastosować opracowane kryteria w praktyce. Wybierz dowolny materiał i dokonaj oceny jego wiarygodności. Możesz także wziąć pod uwagę kryteria opracowane przez innych uczestników, jeśli uznasz, że są dla ciebie odpowiednie
Spróbuj wyszukać informacje dotyczące samochodów osobowych za pomocą wyszukiwarki Google:
1. Wpisz słowa kluczowe: samochody osobowe
2. Wyszukaj strony zawierające słowo kluczowe: samochody OR osobowe
3. Wpisz frazę: „samochody osobowe”
4. Wpisz: „samochody osobowe” –używane
Jakie były wyniki? Ile stron zostało wyszukanych dla każdego z zapytań? Czy dodatkowe znaki miały jakiś wpływ na uzyskane rezultaty wyszukiwania? Na podstawie uzyskanych wyników, opracuj notatkę uwzględniając powyższe pytania.
[Ćwiczenie opracowane na podstawie: Clark, Alan (2007). E-learning nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 186 s.]
Zadanie 1.2
Obejrzyj formularz wyszukiwania zaawansowanego w wyszukiwarce Google, Alltheweb i Altavista(obie w języku angielskim). Zastanów czym różnią się od siebie? Jako punkt odniesienia możesz wykorzystać wyszukiwarkę Google. Czy Altavista i Alltheweb posiadają dodatkowe opcje pozwalające na bardziej precyzyjne wyszukiwanie?
Po obejrzeniu formularzy wyszukiwania zaawansowanego, dokonaj wyszukiwania w dwóch wybranych wyszukiwarkach. Możesz wybrać z podanego poniżej zestawu zagadnień jedno i za pomocą formularza wyszukiwania zaawansowanego wyszukaj strony: w języku polskim, dodanych do wyszukiwarki w ciągu ostatniego roku. Możesz także dokonać wyszukiwania na dowolny, interesujący Cię temat. Pamiętaj, aby zapytanie wyszukiwawcze miało więcej niż 1 wyraz.
1. Podróże po Europie
2. Koty rasowe
3. Ścieżki rowerowe w Polsce
4. Techniki czytania
5. Rosyjscy kompozytorzy muzyki klasycznej
6. Historia Nowej Huty
7. Taniec w Krakowie
8. Malarstwo polskie w XIX w.
9. Repertuary teatrów w Krakowie
10. Rejsy po Mazurach
Z prezentacji o wyszukiwaniu wiesz, że Google indeksuje większą część zasobów Internetu, ale jednak nie wszystko. Porównaj wyniki w wybranych wyszukiwarkach z pierwszej odsłony – czyli strony z wynikami. Oceń czy wyszukiwarki dały różne rezultaty, czy są to te same wyniki w wybranych wyszukiwarkach? Zanotuj swoje spostrzeżenia.
Zadanie 1.3
Jakość informacji znalezionej w dedykowanych serwisach o charakterze edukacyjnym (np. Interklasa czy Scholaris) jest raczej dobra. Mogą trafić się zasoby opracowane w mniej lub bardziej atrakcyjny sposób, ale ich autorami są osoby, które interesują się tematyką, przy okazji robiąc ciekawe materiały edukacyjne i dzielą się nimi z innymi.
Jednak w sytuacji, kiedy szukamy informacji poprzez wpisanie kilku słów kluczowych w wyszukiwarkę – możemy uzyskać bardzo zróżnicowane pod względem jakości materiały. Nie mniej jednak w obu przypadkach warto ocenić, to co znalezliśmy. W jaki sposób/ jakie elementy brać pod uwagę? Wiadomo, że są różne treści (tekst, pliki wideo, prezentacje multimedialne, etc.) dlatego dobrze wypracować sobie własne kryteria oceny informacji znalezionej w sieci.
Zadanie polega na opracowaniu listy kryteriów oceny jakości i wiarygodności informacji w sieci. Zastanów się, jakimi kryteriami kierujesz się przy wyborze materiałów z wielu wyników yszukiwania. Co bierzesz pod uwagę przy ocenie zasobów w sieci? Czy zwracasz uwagę na stronę graficzną, czy może na inne elementy związane z treścią, aktualnością, użytecznością? Jakie elementy świadczą o wiarygodności strony, a jakie jej przeczą?
Zastanów się wg jakich kryteriów możesz oceniać stronę WWW, plik video (np. w serwisie YouTube), artykuł, prezentację zamieszczoną w sieci (np. w serwisie SlideShare). Czy potrafisz wskazać uniwersalne kryteria oceny wiarygodności dla wszystkich rodzajów zasobów w sieci?
Swoje spostrzeżenia zapisz. Jeśli chcesz, możesz opublikować je na forum i porównać z opiniami innych uczestników kursu.
Następnie spróbuj zastosować opracowane kryteria w praktyce. Wybierz dowolny materiał i dokonaj oceny jego wiarygodności. Możesz także wziąć pod uwagę kryteria opracowane przez innych uczestników, jeśli uznasz, że są dla ciebie odpowiednie