Zadania: platformy e-learningowe
Wybierz 2 platformy e-learningowe i dokonaj ich analizy. Stwórz dokument (możesz wykorzystać do tego serwis Google, stronę http://wiki.cel.agh.edu.pl lub popularny program do tworzenia plików tekstowych), w którym zamieścisz swoje uwagi.
Claroline
URL: http://www.claroline.net/demo/demo.htmlWejście: Na środku strony znajduje się łącze „Claroline 1.8 Demo”. Kliknij w niego. Potwierdź, że chcesz założyć konto (OK). Utwórz konto z możliwością tworzenia kursów (zmień opcję „Action” z „Follow courses” na „Create course”)Pomoc: http://www.claroline.net/online-documentation/online-documentation.html
Dokeos
URL: http://www.dokeos.com/Wejście: Z menu „Navigation” po lewej wybierz opcję „Free Campus”. Kliknij w „registration" i załóż konto z odpowiednimi uprawnieniami („Status” ustaw na „Create course areas”)Pomoc: http://www.dokeos.com/node/20
OLAT
URL: http://www.olat.org/website/en/html/index.html
Wejście: W prawym górnym rogu ekranu jest link „Demo-Login”. Kliknij w niego. Zaloguj się jako autor kursów.Pomoc: http://demo.olat.org/demo/auth/2%3A1%3A0%3A0%3A0/
.LRN
ULR: http://dotlrn.org/
Wejście: w prawym menu zakładka "Try .lrn", następnie przekierowanie na stronę OACSRocks, gdzie należy założyć sobie konto, następnie potwierdzić link, który zostanie wysłany e-mailem.
Po założeniu konta i zalogowaniu się na odpowiedniej platformie, wykonaj następujące kroki:
- załóż kurs i nazwij go
- prześlij dowolny plik (uwaga na ograniczenia wielkości) i dołącz go jako zasób do kursu
- załóż forum dyskusyjne kursu
- zorientuj się, jak zapisuje się uczniów i jakie informacje o nich są udostępniane
- znajdź 1 opcję, która wydaje Ci się szczególnie ciekawa i przetestuj ją (np. kalendarz, dodawanie użytkowników, sposób zarządzania materiałami)
Zwróć uwagę na funkcjonalność, łatwość nawigacji i obsługi, dodaj swoje osobiste komentarze ale staraj się pracować tak, aby w efekcie uzgodnić jedną wspólną wersję. Gdy zestawienie będzie gotowe możesz ją opublikować.
Zadanie 4.2 Porównanie platform
Możesz także przeczytać dodatkowe informacje nt. platform w zamieszczonych artykułach i publikacji CEL w rozdziale dot. Moodla.
Zadanie 4.3 Refleksja
Na forum dyskusyjnym tematu zamieść swoją wypowiedź na temat twoich osobistych preferencji związanych z platformami e-learningowymi. Skorzystaj z doświadczenia wyniesionego z udziału w kursie (Platforma Moodle) oraz z testowania przez ciebie platformy w ćwiczeniu 3.1. Porównaj platformy testowane przez inne osoby (ćwiczenie 3.2), przemyśl, co jest ci niezbędne, co jest potrzebne a co absolutnie zbędne. Zastanów się nad funkcjonalnościami. Postaraj się opisać swoje oczekiwania jak najbardziej szczegółowo - opis "łatwość w obsłudze" jest niewystarczający i zbyt ogólny, postaraj się zastanowić, jakie funkcje systemu są ważne dla ciebie czy dla przedmiotu, który prowadzisz. Możesz wziąć pod uwagę:
- stronę wizualną platformy,
- przejrzystość nawigacji,
- łatwość pracy na platformie,
- różnorodność funkcjonalności,
- możliwość personalizowania (wybierania ustawień zgodnych z własnymi preferencjami) swojej strony
Po opublikowaniu własnej wypowiedzi zapoznaj się z wpisami innych osób. Czy ważne są dla nich te same czy inne elementy? Z czego to wynika? Jeśli masz coś istotnego do dodania, opublikuj swoje przemyślenia na forum.
Bibliografia:
http://Moodle.org
Nojszewski D, Platformy e-learningowe w polskich instytucjach edukacyjnych, eMentor 2/2003 http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=2&id=20 [dostęp 6.11.2008]