Słownik kursu
Wymagania zaliczenia
Słownik nomenklatury naukowej z zakresu world-building studies wykorzystywanej w kursie.
Nie zawiera pojęć podstawowych dla badań nad grami wideo. Czytelników zainteresowanych kompleksowym rozpoznaniem terminologii i idiomatyki groznawczej odsyłam do następujących publikacji:
- The Routledge Companion to Video Game Studies pod redakcją Bernarda Perrona i Marka J. P. Wolfa (2014);
- The Game Developer’s Dictionary Dana Carrekera (2012);
- a spośród polskich do glosariusza zamieszczonego pod koniec monografii Miłosza Markockiego i Katarzyny Marak Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze (2017).
Wyszukaj pojęcia używając tego indeksu
Specjalne | A | Ą | B | C | Ć | D | E | Ę | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | Ń | O | Ó | P | Q | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z | Ź | Ż | Wszystkie
A |
---|
AC | Afordancja | |
---|---|---|
Możliwość lub działanie, których realizację umożliwia dany komponent lub mechanika gry (np. afordancją krzesła może być siadanie i wstawanie postaci). Więcej na ten tematPatrick Jagoda, Peter McDonal, Game Mechanics, Experience Design, and Affective Play, w: The Routledge Companion to Media Studies and Digital Humanities, London: Routledge 2018. | ||
AC | Allohistoria | |
---|---|---|
Historia allotopii, często w literaturze naukowej utożsamiana z gatunkiem fikcji alternatywnej (alternate history). W światotwórstwie ma kluczowe znaczenie dla modelu what if, w ramach którego wytwarzana jest nie tylko alternatywna linia czasowa od punktu rozejścia się faktycznej i kontrfaktycznej czasoprzestrzeni (tzw. punkt dywergencji, POD, point of divergence), lecz cały świat, w tym także całkowicie wyobrażony. Więcej na ten tematWilhelm Füger, Streifzüge durch allotopia. Zur topographie eines fiktionalen Gestaltungsraums, „Anglia” 1984, Nr. 102.Natalia Lemann, Historie alternatywne i steampunk w literaturze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020. | ||
AC | Allonim | |
---|---|---|
Pojęcie opisujące wyobrażoną istotę, zjawisko, przedmiot, lokację lub jakikolwiek inny obiekt w innym świecie, czyli allotopii. Więcej na ten tematNatalia Gorczewska, Nazwy własne w polskich cyklach powieściowych high fantasy, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny 2018.Krzysztof M. Maj, Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków: Universitas 2015, s. 173. Krzysztof M. Maj, Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania, Kraków: Universitas 2019, s. 144-145. | ||
AC | Allotopia | |
---|---|---|
Inaczej o wyobrażonym świecie. Z greckiego αλλότοπία, czyli 'miejsce inne', pierwszy raz użyte w tym znaczeniu w eseju Scienza e fantascienza Umberta Eco z 1984 roku, a opracowane monograficznie i zastosowane jako podstawowa kategoria nazewnicza świata w badaniach nad fantastyką i narracjami światotwórczymi w książce Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych mojego autorstwa. Więcej na ten tematKrzysztof M. Maj, Allotopia, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, 2019, t. LXII, nr 1 (129), ss. 165-169, DOI: 10.26485/ZRL/2018/62.1/12. | ||
AC | Antrom | |
---|---|---|
Lokacja pochodzenia sztucznego i antropogenicznego (gr. ἄνθρωπος 'człowiek'), zwykle wioski, miasta, podziemia, cmentarze, kanały i inne, stwarzające okazję ze strony designerskiej do zadbania o urozmaicenie balansu kolorystycznego, a światotwórczej – do skoncentrowania się na portretowaniu zamieszkujących je zwykle społeczności. Szczególnie częste w światach utrzymanych w stylistyce futurystycznej i retrofuturystycznej. Więcej na ten tematAlenda Y. Chang, Playing Nature. Ecology in Video Games, Minneapolis: University of Minnesota Press 2019, s. 7.Krzysztof M. Maj, O strukturze świata w narracyjnych grach wideo, „Images”, 2021, t. XXIX, nr 38, ss. 52-54, DOI 10.14746/i.2021.38.03. | ||