Wyszukaj pojęcia używając tego indeksu

Specjalne | A | Ą | B | C | Ć | D | E | Ę | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | Ń | O | Ó | P | Q | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z | Ź | Ż | Wszystkie

D

AC

Diegetyczny

Napisane przez: Admin CeL (środa, 4 stycznia 2023, 11:06)
 

Odnoszący się do opowieści o świecie, czyli diegezy (gr. διήγησις 'opowieść'). Pochodnymi pojęciami są przymiotniki homodiegetyczny, oznaczający to, co wewnętrzne dla świata, oraz heterodiegetyczny, opisujący wszystko to, co sytuuje się na zewnątrz niego.
Więcej na ten temat

Dan Shen, Diegesis, w: Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, red. David Herman, Manfred Jahn i Marie-Laure Ryan, London, New York: Routledge 2008, ss. 174-175.



AC

Dysonans ludonarracyjny

Napisane przez: Admin CeL (środa, 4 stycznia 2023, 11:07)
 

Błąd światotwórczy polegający na projekcie rozgrywki w sposób sprzeczny z doświadczeniem narracyjnym gracza. Przykładowo, rozgrywka może zachęcać do dyplomatycznego rozprawiania się z oponentami, jednak równocześnie będzie premiować wyższą liczbą punktów doświadczenie ich fizycznej eliminacji.
Więcej na ten temat

Clint Hocking, Ludonarrative dissonance in 'BioShock': The problem of what the game is about, w: Well Played 1.0: Video Games, Value and Meaning, red. Drew Davidson, Pittsburgh, PA: ETC Press 2009, ss. 255–260.
Bartłomiej Schweiger, Reprezentacje władzy w grach komputerowych. Porównanie „Wiedźmina III” oraz „Dragon Age: Inqusition, „Teksty Drugie”, 2017, nr 3, ss. 276-293.



AC

Dysonans ludotopijny

Napisane przez: Admin CeL (środa, 4 stycznia 2023, 11:08)
 

Błąd światotwórczy wyrażający się w sprzeczności między projektem ludotopii a prawami wyobrażonego świata (allotopii), prowadzący często do zaburzenia imersji. 

Poniżej: mimo obecności na otwartym terenie, postać grywalna w Cyberpunku 2077 (CD Projekt RED 2020 [PC]) jest informowana o dotarciu do końca mapy. Wprowadza to rozdźwięk pomiędzy markerami kognitywnymi, zbieranymi przez gracza w toku eksploracji i uczenia się nawigacji po świecie, a interfejsem użytkownika, dostarczającym informacji sprzecznych z obserwowanymi realiami.

Więcej na ten temat

Krzysztof M. Maj, On the pseudo-open world and ludotopian dissonance: A curious case of 'Cyberpunk 2077', „Journal of Gaming & Virtual Worlds”, 2022, t. 14, nr 1, DOI: https://doi.org/10.1386/jgvw_00051_1.