Słownik kursu
Wymagania zaliczenia
Słownik nomenklatury naukowej z zakresu world-building studies wykorzystywanej w kursie.
Nie zawiera pojęć podstawowych dla badań nad grami wideo. Czytelników zainteresowanych kompleksowym rozpoznaniem terminologii i idiomatyki groznawczej odsyłam do następujących publikacji:
- The Routledge Companion to Video Game Studies pod redakcją Bernarda Perrona i Marka J. P. Wolfa (2014);
- The Game Developer’s Dictionary Dana Carrekera (2012);
- a spośród polskich do glosariusza zamieszczonego pod koniec monografii Miłosza Markockiego i Katarzyny Marak Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze (2017).
Wyszukaj pojęcia używając tego indeksu
Specjalne | A | Ą | B | C | Ć | D | E | Ę | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | Ń | O | Ó | P | Q | R | S | Ś | T | U | V | W | X | Y | Z | Ź | Ż | Wszystkie
M |
---|
AC | Minimapa | |
---|---|---|
Pomniejszona wersja mapy gry, zwykle w postaci prostej dwuwymiarowej reprezentacji kartograficznej o niskim poziomie detali i wysokiej funkcjonalności. Głównym celem minimapy jest dostarczanie graczowi szybkich informacji, pomocnych w eksploracji świata i orientacji w ruchach przeciwnika. Szczególnie częste w grach akcji czy strategiach, ale często wykorzystywane także w grach RPG z otwartym światem. Więcej na ten tematAlex Gekker, (Mini)mapping the Game-space: A Taxonomy of Control, w: Playful Mapping in the Digital Age, red. Clancy Wilmott et al., Amsterdam: Institute of Network Cultures 2016, ss. 134-156. | ||
AC | Moodboard | |
---|---|---|
Narzędzie do wizualnej prezentacji treści, zbiór referencji (refek), inspirujących dla wszystkich członków zespołu kreatywnego i dających wstępne wyobrażenie o najważniejszych inspiracjach w projekcie. | ||
AC | Multimodalność | |
---|---|---|
Wielowarstwowa integracja różnych trybów semiotycznych. Gry wideo zapewniają najwięcej możliwości w tym zakresie, ponieważ jako jedyne medium umożliwiają włączanie w swój obręb i filmu, i serialu, i literatury, i teatru, i komiksu, i anime, i nawet ulicznej parady, jak w przykładzie poniżej. Teoretycy multimodalności (np. Ruth Page) często podkreślają, że multimodalność pojawia się dopiero wtedy, gdy różne media włączone w dane medium faktycznie pełnią funkcję narracyjną (co oznacza, że nie zawsze np. okładka książki lub pudełkowego wydania gry będzie mieć ten charakter). Poniżej: przykład wykorzystania multimodalności w grze BioShock: Infinite (Ken Levine, Irrational Games 2013 [PC]). Więcej na ten tematWolfgang Hallet, The Multimodal Novel. The Integration of Modes and Media in Novelistic Narration, w: Narratology in the Age of Cross-disciplinary Narrative Research, red. Sandra Heinen i Roy Sommer, Berlin, New York: Walter de Gruyter 2009, s. 129-53. | ||