JAK UCZYĆ SIĘ NA KURSIE OTWARTYM? – trzy rady

Przystępujesz właśnie do kursu, który odbywa się bez udziału tutora. Zostaną Ci zaprezentowane różnorodne materiały i zadania, ale nikt nie będzie kontrolował,
czy się z nimi zapoznajesz. Jeśli sam/a nie zorganizujesz sobie pracy, to istnieje poważne ryzyko, że Twoja nauka będzie mało skuteczna, albo nawet w ogóle z niej zrezygnujesz. Przede wszystkim pamiętaj, że to Ty decydujesz, kiedy i czego się uczyć. E-learning, szczególnie w takiej postaci, jest metodą kształcenia dającą uczącemu się bardzo wiele swobody. Jak zwykle jednak, z wolności trzeba umieć korzystać w sposób odpowiedzialny. Pamiętaj, że swoboda nie wyklucza regularnej pracy.

Mamy dla Ciebie trzy rady, które powinny Ci pomóc zaplanować efektywną naukę na kursie „Wprowadzenie do e-learningu”.


1. Zapoznaj się z tematyką kursu. 
Zdecyduj, które kwestie są dla Ciebie priorytetowe, a z poznawania których, ewentualnie, możesz zrezygnować. Zastanów się, ile czasu chcesz i możesz poświęcić na naukę. Zgodnie z naszymi założeniami praca nad „Wprowadzeniem do e-learningu” powinna zająć ok. 35 godzin, ale Ty możesz ten czas skrócić, wydłużyć albo rozplanować jego wykorzystanie inaczej, niż my to zrobiliśmy.

2. Określ i spisz terminy, których będziesz się trzymać. 
To Cię zmobilizuje do wysiłku. Praca metodą „kiedy znajdę chwilę” może wydawać się kusząca i rozsądna, ale nasze doświadczenia pokazują, że zazwyczaj prowadzi do coraz większych zaległości. Elastyczność nauki nie powinna wchodzić w konflikt z systematycznością.

3. Wykonuj zadania, które przygotowaliśmy. 
Bierne zapoznawanie się z zaproponowanymi przez nas materiałami czegoś Cię nauczy, ale znacznie więcej zyskasz, jeśli uzyskiwane informacje poddasz aktywnej obróbce.



W szczególności zachęcamy Cię do budowania mapy poznawczej. W naszym założeniu mapa jest tym elementem, który pozwala uczestnikowi połączyć w jedną całość wszystkie tematy poruszane na kursie. Dzięki niej uzyskana przez Ciebie wiedza i wyrobione poglądy nie będą fragmentaryczne. Mapa pozwoli Ci zwerbalizować i stworzyć spójną wizję tego czym jest e-learning, a nawet więcej, czym dla Ciebie jest e-learning. Aby ułatwić Ci to zadanie, zamieściliśmy przykładowe refleksyjne mapy myśli. Znajdziesz je w pierwszej części kursu. Przykłady ilustrują niektóre tematy poruszane na kursie oraz inne problemy o tematyce społecznej.

Staramy Ci się pomóc także poprzez załączenie materiałów na temat budowania map i propozycji programu do wykonywania map myśli w wersji elektronicznej (FreeMind) wraz z przewodnikiem po nim. Jeśli jednak nadal mapa Cię nie przekonuje i nie chcesz z nią pracować, znajdź dla niej jakieś zastępstwo, jakieś narzędzie pozwalające na dokumentowanie i systematyzowanie Twoich postępów jest konieczne.

Mamy nadzieję, że powyższe rady okażą się dla Ciebie pomocne. Życzymy powodzenia!


Zespół Centrum e-Learningu AGH

Ostatnia modyfikacja: poniedziałek, 3 kwietnia 2017, 10:51