Fizyka jest nauką przyrodniczą badającą najbardziej podstawowe i ogólne własności otaczającego nas świata materialnego i zachodzące w tym świecie zjawiska. Celem fizyki jest poznanie praw przyrody, od których zależą wszystkie zjawiska fizyczne. Podstawową
metodą badawczą fizyki są obserwacje i doświadczenia. Na ogół proces poznawczy rozpoczyna się od obserwacji jakościowych: rejestrujemy, odkrywamy nowe zjawisko. Następnie przeprowadzamy doświadczenia mające na celu ustalić związki przyczynowe, jak i uzyskać
informacje ilościowe. Na tej podstawie staramy się sformułować prawa fizyki, które zapisujemy w postaci równań matematycznych. To przejście od obserwacji do modelu matematycznego znane jest jako metoda indukcji. W tej metodzie naukę rozpoczyna się od
poznania przykładu lub od wykonania samodzielnego ćwiczenia, które ma na celu zwrócić uwagę zarówno na samo zjawisko, jak i na czynniki istotne dla tego zjawiska. Właśnie tu symulacje komputerowe zjawisk fizycznych mogą być ze wszech miar pomocne.
Do
każdej symulacji komputerowej, ilustrującej wybrane zagadnienia z fizyki dołączony jest krótki opis działania programu. Programy te wykorzystuję w ramach kursów z fizyki ogólnej prowadzonych przez mnie na różnych wydziałach Akademii Górniczo-Hutniczej
w Krakowie. Chociaż napisałem je z przeznaczeniem dla studentów, to z powodzeniem mogą być wykorzystane (w różnym zakresie) jako materiały wspomagające lekcje fizyki w szkołach ponadpodstawowych. Więcej o samych zjawiskach fizycznych można dowiedzieć
się z wykładów z fizyki dostępnych na stronie internetowejhttps://zasoby.open.agh.edu.pl,
zarówno w formie internetowego kursu on-line "e-Fizyka" (dostęp: https://zasoby.open.agh.edu.pl/zasob/e-fizyka/), wzbogaconego
prostymi animacjami, jak i podręcznika „Fizyka” (dostęp: https://zasoby.open.agh.edu.pl/zasob/fizyka-podrecznik/) przygotowanego
w formacie PDF.