Autonomia, kompetencje, relacje – klucz do skutecznej współpracy ze studentami

Joanna Pitura (Instytut Filologii Angielskiej UKEN),
Ewa Zarzycka-Piskorz (CeLiID)

Licencja CC BY-SA 4.0

Data ostatniej modyfikacji: 13 lutego 2025

Opis

Czy współpraca dydaktyka ze studentami daje komuś i jakie korzyści? W jakiej formie może być realizowana? Jakie są jej zalety? A może stawia wymagania? Czy wnosi wartości? Czy pozwala wypracować zasady skoncentrowane np. na rozwoju kompetencji?

Gościnią naszego kolejnego webinaru była Joanna Pituraspecjalistka ds. zarządzania wiedzą osobistą. Podzieliła się z nami doświadczeniem pracy i współpracy w ramach Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego SNEC Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

W ciągu wielu lat udało się jej stosować różne formy i strategie organizowania współpracy ze studentami. W trakcie webinaru omówiła korzyści i ograniczenia z tym związane, dokonała analizy wartości angażowania się w tego rodzaju działania (wskazała korzyści – zarówno dla studentów, dydaktyków, opiekunów kół naukowych, jak i dla uczelni).

Wieloletnia praktyka, obserwacja i refleksja tego procesu doprowadziła Joannę do przekonania, że wspólne wypracowanie zasad dobrej współpracy tworzy środowisko sprzyjające zaangażowaniu studentów. Poznacie zatem teorię samostanowienia (ang. self-determination theory) i trzy kluczowe jej elementy – wspieranie autonomii, kompetencji i relacji społecznych. To one zwiększają wewnętrzną motywację studentów do działania i budują ich dobrostan.

Dodatkowo na przykładzie cyklicznego seminarium Cyfrowe czwartki Joanna opowiedziała nam jak studenci mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji cyfrowych czynnych nauczycieli oraz jak angażować studentów w projekty ukierunkowane na rozwiązywanie problemów w praktyce.

Pobierz

Zasób ten jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska