Otwarte Zasoby Edukacyjne dla studentów uczelni wyższych

Ewa Rudnik (WMN AGH),
Sylwia Zelek-Pogudz (WGGiOŚ AGH),
Marta Stąporek (CeLiID)

Licencja CC BY-SA 4.0

Data ostatniej modyfikacji: 13 lutego 2025

Opis

Z roku na rok obserwujemy lawinowy przyrost cyfrowych zasobów. Aktualnie każda osoba “połączona” z siecią może być autorem treści i materiałów. Łatwo dostępne narzędzia ułatwiają ich opracowanie w różnorodnej formie (tekstowej, graficznej, audio czy audio/wideo). Są coraz bardziej atrakcyjne, przykuwają uwagę i kuszą, by powoływać się na nie, cytować (również w publikacjach o charakterze edukacyjnym). Ale…
Czy to jest równoznaczne z ich merytoryczną jakością, z ich wiarygodnością? Czy za nazwiskiem, pseudonimem twórcy skrywa się człowiek, a może AI i halucynujący czat GPT? 

Łatwy dostęp nie zawsze  oznacza, że znajdziemy materiały odpowiadające naszym potrzebom, „jakościowo/merytorycznie dobre” i dostosowane do aktualnego poziomu wiedzy naszych studentów.
Łatwy dostęp nie oznacza również, że możemy dowolnie wykorzystywać materiały – “reuseując” ich treści. Istnieje ryzyko, że wpadniemy w pułapkę naruszania praw autorskich, popełnienia plagiatu lub propagowania i rozpowszechniania treści fakenewsowych.

Czy i jakie otwarte zasoby edukacyjne polecać studentom wyższych uczelni? Na co zwracać uwagę, jak je selekcjonować i jakie rekomendować?
Czy i dlaczego dla pracownika dydaktycznego ma sens korzystanie z dostępnych zasobów, tworzenie własnych i ich rozpowszechnianie?

Na pytania i wątpliwości próbujemy odpowiedzieć z zaprzyjaźnionymi dydaktyczkami AGH – dr hab. Ewą Rudnik i dr inż. Sylwią Zelek-Pogudz. Chętnie podzieliły się z Wami swoim doświadczeniem i refleksją na ten temat, tym bardziej, że same są autorkami otwartych kursów opublikowanych na wolnej licencji CC BY-SA 4.0 w serwsie Open AGH otwarte zasoby (zob. Zwilżalność powierzchni oraz Elementy chemii nieorganicznej dla geologów).

 

_________

Dodatkowe materiały:
# Działania CeLiID na rzecz otwartej edukcji,
# Open AGH otwarte zasoby,
# Open AGH e-podręczniki,
# CeLiID – Webinary,
# Rentgen Otwartych Zasobów [szkolenie online],

# Nowoczesne metody kształcenia,

# Open Education Week,
# Module 10: Why OER Matters,

# Creative Commons,
# Creative Commons Polska : Poznaj licencje.

 

Pobierz

Zasób ten jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska