Rywalizacja czy współpraca? Kilka słów o grywalizacji w edukacji

Aleksandra Wilk (WZ AGH),
Wojciech Rzadek (twórca gier planszowych),
Magdalena Wierzańska (CeL AGH)

Licencja CC BY-SA 4.0

Data ostatniej modyfikacji: 13 lutego 2025

Opis

Gdy planujemy proces nauczania, coraz częściej zadajemy sobie pytanie nie tylko o to, jakich wiadomości mamy nauczać, ale również w jaki sposób oraz jakie kompetencje powinniśmy rozwijać? Czy nasi studenci powinni rywalizować, a może współpracować?

Wtedy pojawia się kolejne pytanie: jak osiągnąć konkretne zachowania lub nawyki uczenia się u studentów?

Z nagrania dowiesz się m.in. o:

  • grywalizacji na zajęciach Oli,
  • rywalizacji i współpracy w grach planszowych,
  • projektowaniu gier planszowych z doświadczenia Wojtka,
  • o łączeniu gier z nauczaniem.

 

SZYBKO i DO CELU:

  • 00:00 – 02:19: przedstawienie naszych gości i wprowadzenie,
  • 02:20 – 09:05: grywalizacja i atmosfera na zajęciach Oli,
  • 09:06 – 14:12: efekty edukacji Oli (flipped classroom i gywalizacja),
  • 14:13 – 17:59: rywalizacja czy współpraca – na co stawiają nasi goście?,
  • 18:00 – 19:09: wpływ grywalizacji na role, współpracę, kooperację; konkuperacja [co-opetition],
  • 19:10 – 22:39: projektowanie gier planszowych/komputerowych w celach rywalizacji [doświadczenie Wojtka],
  • 22:40 – 56:15: jak dydaktyk akademicki może zaprojektować grę na potrzeby swojego przedmiotu?
    [czyli rady Wojtka dot. etapów tworzenia gry: pomysł i jego rozwijanie, testy, poprawki, modyfikacje, powtarzanie procesu] oraz o połączeniu gry z nauczaniem
  • 56:16 – 1:05:30: co nam daje grywalizacja w kontekście nauczania? oraz o połączeniu gry z nauczaniem.

Pobierz

Zasób ten jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska